Omgaan met pijn in het dagelijks leven

Standaard

Wanneer je dagelijks last van pijn hebt dan zal je een manier moeten vinden om hiermee om te gaan. De constante ervaring van pijn zal namelijk een grote invloed hebben op je dagelijks leven. Zo kan het je bijvoorbeeld belemmeren om de normale dagelijkse dingen in het leven te doen.

Een natuurlijk instinct van het menselijk lichaam is om de strijd aan te gaan met symptomen van pijn. Als echter de pijn die je ervaart chronisch is dan is dit eigenlijk geen optie. Je lichaam zou dan dag in dag uit strijd moeten leveren tegen pijn die doorgaans langer dan 3 tot 6 maanden duurt.

Dit is een te lange periode waardoor uitputting en stress toe kunnen slaan. Men zal een behandeling voor de pijn moeten ondergaan waarbij de oorzaak wordt aangepakt. Tot die tijd zal men moeten leren leven om met de pijn om te gaan in het dagelijks leven. Dit begint met de acceptatie van de pijnsymptomen.

Gevolgen van leven met chronische pijn

Iemand die constant pijn ervaart in het dagelijks leven zal hier zeker de gevolgen van ondervinden. Zo zal de persoon bijvoorbeeld niet in staat zijn om de normale dagelijkse activiteiten te volbrengen. Doordat er minder activiteiten worden uitgevoerd kan dit ook ten koste gaan van de persoonlijke contacten.

Immers zullen mensen meer thuis blijven en zullen als gevolg daarvan sociale contacten verslechteren. De constante angst voor het opkomen van de pijn kan hierdoor in het ergste geval zelfs ernstige depressies veroorzaken bij mensen. Dit is ook het geval bij ziektebeeld posttraumatische dystrofie, waar doorgaans veel pijn bij is. Ook zal minder bewegen de pijn en het genezingsproces kunnen verlengen.

Bewustzijn trainen om met pijn om te gaan

mediteren tegen pijnVerschillende medische instellingen adviseren een bewustzijn of mindfullness training om met pijn om te kunnen gaan. Dit is in veel gevallen een betere oplossing dan alsmaar meer en meer pijnstillers slikken. De training kan vergeleken worden met mediteren. Zo zal men bijvoorbeeld ook ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen doen.

Mensen die pijn ervaren zullen hierdoor vaak een natuurlijke reactie krijgen waardoor spieren verkrampen en de pijnervaring erger wordt. Door de ademhaling te controleren kan men zichzelf leren om te ontspannen op momenten dat men pijn ervaart. Hierdoor kan je beter met de pijn omgaan in het dagelijks leven.